Rabu, 27 Juni 2012

cara untuk membuat file sharing di windows 7



File sharing amat-amat berguna pada mereka yang mungkin mempunyai banyak komputer didalam rumah. sebagai contoh, sekiranya anda ingin tengok movie yang sudah didownload oleh sebuah PC yang anda buat khas untuk mendownload di laptop anda, anda boleh mengakses file tersebut tanpa perlu copy movie tersebut kedalam thumdrive anda. memadai dengan anda berada didalam network yang sama dengan komputer yang anda buat khas untuk sesuatu perkara. kalau tak percaya, anda boleh try develop sebuah pc low power untuk dijadikan main file sharing. saya akan terangkan berkenaan hardware file sharing didalam post akan datang.

tanpa melengahkan masa, moh, saya tunjukkan cara untuk buat file sharing.

SETTING INI UNTUK DI KOMPUTER CLIENT(computer yang nak tengok file yang dishare)

step 1 : click control panelnetwork and internetnetwork and sharing center. kemudian di sidebar kiri tue, anda klik change advance sharing settingAtaupun click pada simbol wireless/network ditaskbar anda, dan klik Open network and sharing center.
kalau ingin lebih mudah


step 2 : tick pada turn on network discovery. kemudian click save change.
satu option sudah memandai

SETTING INI UNTUK DI KOMPUTER SERVER(computer yang akan share file/data ke network anda)

step 1 : click control panelnetwork and internetnetwork and sharing center. kemudian di sidebar kiri tue, anda klik change advance sharing settingAtaupun click pada simbol wireless/network ditaskbar anda, dan klik Open network and sharing center. 

step 2 : tick pada turn on network discovery,turn on file and printer sharing,turn off password protection sharing. kemudian click save change.
ikut mcm image nie

step 3 : right click pada folder yang anda ingin share,pilih properties,klik tab sharing,klik share dan taip everyone dan klik add.kemudian klik share.tunggu sehingga file anda berjaya dishare. adalah digalakkan anda letak folder yang ingin dishare tersebut didalam local disc C: atau D: atau sebagainya dan bukannya didalam my document ataupun desktop. 
proses men-Share
everyone untuk mereka yg diluar auditing

step 4 : klik start menuright click pada my computer, dan pilih properties. dan lihat computer name serveranda.
gunakan ini untuk kenali mana satu komputer server anda


CARA UNTUK MENJUMPAI FILE YANG DISHARE DIKOMPUTER SERVER

step 1 : double click my computer, dibahagian sidebar kiri, anda pilih network. kemudian double click padacomputer name pc server anda itu tadi. 
double click pada name computer server anda tadi

step 2 : kini anda boleh mengakses file yang anda share tadi.

==============================================
- Anda boleh share sebanyak mungkin folder bahkan anda boleh share satu Hard Dics

0 komentar:

Posting Komentar

FREE SMS

FB like box

Blogger templates